دلایل توقف واگذاری استقلال و پرسپولیس در ایستگاه فرابورس

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، بر اساس آنچه در بند ه قانون بودجه 98 کشور به آن تاکید شده باید با همکاری مشترک وزارت ورزش و دو سازمان خصوصی سازی و بورس و اوراق بهادار تا سرانجام شهریورماه شرایط واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی مهیا گردد.

دلایل توقف واگذاری استقلال و پرسپولیس در ایستگاه فرابورس

بر این اساس و طبق مصوبه مجلس مبنی بر انجام این واگذاری به وسیله ورود به بازار پایه فرا بورس، از ماه ها پیش انجام اقدامات لازم برای ورود سرخابی ها به این بازار و واگذاری آنها از این طریق شروع شد اگر چه مقامات سازمان خصوصی تاکید دارند که پذیرش سرخابی ها در فرا بورس قطعی نیست و در کل واگذاری آنها به وسیله مزایده نتیجه بخش تر است.

این موضوعی بود که خبرنگاران هم یک ماه و نیم پیش در گزارشی با عنوان ابهام در ورود پرسپولیس و استقلال به فرابورس/ واگذاری در بن بست! نیز به آن پرداخت با این حال پیگیری خصوصی سازی سرخابی همچنان به وسیله ورود به فرابورس در حال پیگیری است در حالیکه به گفته مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی و نسبت به ماه های اخیر هیچ پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.

سید جعفر سبحانی در تبادل نظر با خبرنگاران با تاکید بر اینکه ورود به فرابورس ضوابط خاص خود را دارد و به راحتی انجام نمی گردد، گفت: ورود به فرابورس شرایط خاصی دارد که معین است. اینطور هم نیست که این شرایط صرفا برای پرسپولیس و استقلال معین شده باشد. ورود هر شرکتی به فرابورس به شرط برخورداری از این ضوابط انجام می گردد.

وی ادامه داد: تغییر اساسنامه، افزایش سرمایه، میزان سهام و وضعیت سهامداران، وضعیت سودهی و ... از جمله ضوابط و شرایط معین کننده در ورود به فرابورس است. پرسپولیس و استقلال همه این شرایط را به طور کامل دارا نیستند و همین مسئله بخشی از موانع حضور آنها را در فرابورس موجب شده است.

مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی همچنین شرایط اقتصادی را یکی از دیگر مواردی مطرح کرد که در پذیرش پرسپولیس و استقلال در فرابورس ایجاد ابهام نموده است. وی در این زمینه گفت: وزارت ورزش صورت حساب اقتصادی از دو باشگاه ارائه نموده که بیانگر وضعیت بهتر آنها نسبت به چهار سال پیش است. آن موقع اصلا سرخابی ها صورت حساب اقتصادی نداشتند اما الان حداقل آن را در اختیار داردند اگرچه بلا اشکال هم نیست.

سبحانی در ادامه تبادل نظریش با خبرنگاران تاکید نمود: سازمان خصوصی سازی پیشنهاد خود را در خصوص اینکه واگذاری سرخابی ها به وسیله نتیجه بخش تر و سهل الوصول تر خواهد بود، ارائه نموده است اما همچنان این موضوع به خاطر مصوبه ملجس به وسیله فرابورس در حال پیگیری است. ما هم بنا به وظیفه ای که داریم پیگیر آن هستیم اما به خاطر ضوابط خاصی که به آن اشاره کردم و لزوم برخوردار شدن از آن، هنوز در خصوص واگذاری پرسپولیس و استقلال پیشرفت جدیدی نسبت به قبل حاصل نشده است.

وی در این رابطه ادامه داد: طبق آنچه در قانون بودجه امسال به آن اشاره شده، واگذاری سرخابی ها باید تا سرانجام شهریورماه انجام گردد در حالیکه هنوز به مرحله جدید و امیدوارکننده ای در این زمینه نرسیده ایم. اگر هم تا زمان مقرر این مهم انجام نگردد قاعدتا مشکلاتی ایجاد خواهد شد. در هر صورت سازمان خصوصی سازی پیشنهاد خود را در خصوص واگذاری پرسپولیس و استقلال به وسیله مزایده ارائه نموده است. باید ببینیم چه می گردد.

این مقام مسئول در سازمان خصوصی سازی در پاسخ به این پرسش که پیگیری این موضوع و اینکه راستا واگذاری پرسپولیس و استقلال از فرابورس به مزایده تغییر کند، به وسیله چه نهادی باید پیگیری گردد؟، گفت: هر شرکت و نهادی زیر نظر یک نهاد بزرگ تر است که در اصطلاح به آن شرکت مادر تخصصی می گوییم. شرکت مادر تخصصی سرخابی ها هم وزارت ورزش است. این وزارتخانه باید این موضوع را پیگیری کند اگرچه ظاهرا سازمان فرابورس هم این موضوع را به وسیله نمایندگان مجلس پیگیری نموده است. ظاهرا این سازمان در نامه ای به مجلس اعلام نموده که واگذاری به وسیله فرابورس سختی هایی دارد.

مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی در سرانجام تاکید نمود: ورود پرسپولیس و استقلال به فرابورس هم به منزله تمام شدن کار نیست. طبق قوانین کلی بعد از این ورود، ابتدا باید برای دو باشگاه 5 درصد به عنوان کشف قیمت انجام گردد. سپس 51 درصد به صورت بلوکی واگذار گردد. مابقی هم به صورت خورده معین قیمت می شوند. در کل اینکه راستا انتخاب شده برای واگذاری سخت و سخت است. بهتر است این راستا تغییر کند.

encaria.ir: انکاریا: وبلاگ فناوری و تکنولوژی

namasho.com: نماشو: طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 35345

به "دلایل توقف واگذاری استقلال و پرسپولیس در ایستگاه فرابورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل توقف واگذاری استقلال و پرسپولیس در ایستگاه فرابورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید