6 سایت جنگل های مازندران برای ثبت در یونسکو انتخاب شد

به گزارش مجله سرگرمی، سیف الله فرزانه در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه بیشترین لکه های جنگلهای هیرکانی در سه استان شمالی برای ثبت در یونسکو، در استان مازندران واقع شده است گفت:مناطقی چون حوزه 46 کجورمنطقه حفاظت شده خشکه داران، سری تولیدی غیر چوبی شورآب، منطقه جنگلی دمبان، منطقه جنگلی سری 1و2 لنگر، سنگده، اشک، جنگلهای حوزه فریم الندان – ایلال- بولا، جنگلهای واز، جنگلهای الیمستان آمل و جنگلهای تیرتاش و چناربن از جمله جنگل های هیرکانی است که توسط سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور معرفی شده است.

6 سایت جنگل های مازندران برای ثبت در یونسکو انتخاب شد

وی توضیح داد: در مجموع تعداد 12 سایت در سه استان گیلان، مازندران و گلستان با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان محیط زیست، سازمان جنگلها و مراتع و دانشگاه تربیت مدرس برای ثبت در لیست میراث جهانی یونسکو پیشنهاد شده که از این تعداد شش منطقه در استان مازندران واقع شده است.

فرزانه با اشاره به انتخاب 6 منطقه بولا، الیمستان، واز، کجور، خشکه داران و چهارباغ برای ثبت در یونسکو اضافه نمود: سایت بولا نمونه بارزی از جنگل های راش هیرکانی است که تحت تاثیر مستقیم اقلیم نیمه مرطوب هیرکانی و نیمه خشک ایران و تورانی واقع شده است و شیب های تند، جنگل های بکر و مناطق دست نخورده و دور از دسترس این سایت زیستگاه مناسبی است که طبق نظر کارشناسی قابلیت ثبت در آثار ملی جهانی را دارد.

وی به شناسایی طیف وسیعی از رویشگاه های کوهستانی، جنگلی، صخره ای، رودخانه ای و مرتعی در منطقه الیمستان اشاره نمود و یادآور شد: وجود پستی بلندیهای فراوان، منابع آبی متنوع، پوشش گیاهی انبوه، جنگل های راش از میانبند تا ارتفاعات جنگل های هیرکانی شناسایی حدود 237 گونه گیاهی، و وجود گونه های اندمیک هیرکانی و گونه های جانوری شاخص های منطقه وازبرای ثبت است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران به منطقه کجور و خشگداران نیز به عنوان مناطق انتخابی اشاره نمود و گفت: سایت چهارباغ محل تقاطع دو رویشگاه هیرکانی و ایران و تورانی است و به دلیل تنوع ارتفاعی، پوشش گیاهی منطقه تنوع وسیعی از گونه های درختی، درختچه ای و علفی را تشکیل می دهند. مناطق بکر و دست نخورده و گونه های گیاهی و جانوری نادر از مشخصات بارز این منطقه است.

لازم به ذکر است جنگل های هیرکانی یکی از منحصربه فردترین نوع جنگل ها در جهان هستند و تنها جنگلهای باقیمانده از دوران ژوراسیک (عصر دایناسورها) در کره زمین بوده و 98 درصد میزان پوشش آن نیز در شمال ایران میباشد، این جنگلها مانند نوار سبزی به طول 850 کیلومتر از جلگه گرگان تا قسمتی از کشور آذربایجان کشیده شده اند.

encaria.ir: انکاریا: وبلاگ فناوری و تکنولوژی

namasho.com: نماشو: طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 5396

به "6 سایت جنگل های مازندران برای ثبت در یونسکو انتخاب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 سایت جنگل های مازندران برای ثبت در یونسکو انتخاب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید