خاتمه طرح پژوهشی آنالیز مردم شناسی مراسم نوروز و یلدا در استان اصفهان

به گزارش مجله سرگرمی، طرح پژوهشی آنالیز مردم شناسی مراسم نوروز و یلدا در استان اصفهان از سری طرح های پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، به خاتمه رسید.

خاتمه طرح پژوهشی آنالیز مردم شناسی مراسم نوروز و یلدا در استان اصفهان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، ژیلا مشیری مدیر گروه اسطوره و آیین پژوهشکده مردم شناسی و محقق این طرح با اعلام این خبر گفت: در این پژوهش که به روش کیفی و کتابخانه ای در اصفهان اجرا شده، 14 منطقه شهری و 26 منطقه روستایی مورد مطالعه قرار گرفته اند.

او بابیان این که دو آیین یلدا و نوروز از آیین های کهن این سرزمین هستند، توضیح داد: ایرانیان و تمام مردم سرزمین هایی که در قلمرو فرهنگ ایرانی زندگی می نمایند، قرن هاست که نوروز شروع فصل بهار و یلدا شروع فصل زمستان را که طولانی ترین شب سال است را جشن گرفته و با انجام مراسم و رفتارهایی آیینی آن را گرامی داشته و جشن برپا می نمایند.

مشیری اضافه نمود: این آیین ها دارای ویژگی های خاصی هستند که در این طرح پژوهشی، آیین هایی چون چهارشنبه سوری، تحویل سال، دیدوبازدید نوروزی، مراسم شب یلدا، فال گیری و خوراک های آیینی مربوط به این دو مراسم در استان اصفهان، شهرها و روستاهای آن موردبررسی قرارگرفته اند.

او گفت:این پژوهش به منظور بارگذاری در اطلس مردم نگاری انجام گرفته است، به همین منظور پژوهشکده مردم شناسی، مراسم یلدا و نوروز را در همه استان های ایران موردبررسی و پژوهش و سپس بارگذاری در اطلس مردم نگاری قرار خواهد داد.

مدیر گروه اسطوره و آیین پژوهشکده مردم شناسی توضیح داد: در این پژوهش 200 مدخل مربوط به مراسم یلدا و نوروز جمع آوری و گزارش پژوهشی مربوط به آن تدوین شده است.

gardeshia.ir: گردشیا: مجله سفر و گردشگری

picoro.ir: پیکورو: وبلاگ ماشین و خودرو

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 41584

به "خاتمه طرح پژوهشی آنالیز مردم شناسی مراسم نوروز و یلدا در استان اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاتمه طرح پژوهشی آنالیز مردم شناسی مراسم نوروز و یلدا در استان اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید