هاشمی طبا: طرح خصوصی سازی، تبلیغاتی است

به گزارش مجله سرگرمی، مصطفی هاشمی طبا مصاحبه مفصلی درباره درآمدزایی باشگاه ها و نبودن سازوکار لازم برای این منظور با ایران ورزشی داشته که متن کامل این مصاحبه را در زیر می خوانید.

هاشمی طبا: طرح خصوصی سازی، تبلیغاتی است

هاشمی طبا: طرح خصوصی سازی سرخابی ها کم و بیش تبلیغاتی است

بهناز میرمطهریان ، مصطفی هاشمی طبا به عنوان رییس سابق سازمان تربیت بدنی و رییس کمیته ملی المپیک، بارها درباره خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و مسائلی که در این راه وجود دارد، صحبت نموده است. از مدت ها پیش راه حل او برای به ثمر رسیدن این پروژه، انحلال دو باشگاه سرخابی بوده است. او همچنان معتقد است که خصوصی سازی تنها زمانی جواب می دهد که پیش از آن سازوکار درآمدزایی باشگاه ها فراهم شده باشد. درآمدزایی به وسیله طرفداران، حق پخش تلویزیونی و حق حق امتیاز مواردی است که هاشمی طبا به آن ها اشاره می نماید و از عزمی می گوید که برای خصوصی سازی وجود ندارد.

وقتی به AFC گفته ایم که باشگاه های ما خصوصی هستند چرا همچنان در امور باشگاه ها دخالت می کنیم؟

- من اطلاع درستی درباره دخالت در امور باشگاه ها ندارم. به نظر من مشکل اصلی باشگاه های ما مشکل درآمدزایی است که باعث می گردد آن ها به نهادهای دولتی وابسته بمانند. باشگاه های ما ساز و کار لازم برای درآمدزایی را ندارند به همین خاطر نوعاً دچار مشکل می شوند.

نبودن ساز و کار لازم برای درآمدزایی شامل چه مواردی می گردد؟

- باشگاه ها برای درآمدزایی هم مسأله پخش تلویزیونی را دارند که صدا و سیما برای پرداخت آن زیربار نمی رود و هم برای درآمدزایی از طرفداران خود با مشکل روبرو هستند. به جز چند باشگاه، سایر باشگاه های ما طرفدار ندارند و مهم تر اینکه در باشگاه ها سیستمی وجود ندارد که بتواند از طرفداران درآمد کسب کند.

باشگاه ها هنوز پیروز به فروش پیراهن های خود به طرفداران نیستند.

- بله. پیراهن بازیکنان در ایران مثل باشگاه های خارجی فروش ندارند و جزء درآمدهای قطعی باشگاه های به حساب نمی آیند. در باشگاه های خارجی قیمت تمام شده پیراهن یک بازیکن یک یورو است و باشگاه آن را به طرفداران 100 یورو می فروشد. یعنی 99 یورو از این راه درآمد کسب می نماید. سوال من این است که آیا باشگاه پرسپولیس می تواند پیراهن میناوند را به همین قیمت بفروشد و از آن چنین درآمدی کسب کند؟ به محض اینکه بخواهد چنین کاری کند، صد پیراهن شبیه آن در مغازه های میدان منیریه با قیمت های پایین تر عرضه می گردد. چون ما چیزی به اسم حق حق امتیاز نداریم. این ها مسائل بنیادینی هستند که به این سادگی درست نمی شوند.

راه حل چیست؟ اگر مسائل تا این اندازه ریشه ای هستند باید قید خصوصی سازی را زد؟

- شما فکر می کنید اگر باشگاه هایی مثل سایپا یا پیکان خصوصی شوند، یک روز هم می توانند دوام بیاورند؟ نهایت این است که مالکان خصوصی پول می آورند و خود را مطرح می نمایند و وقتی پول شان تمام شد می روند. به همین خاطر است که سرنوشت خیلی از باشگاه ها بعد از خصوصی سازی، به نابودی کشیده شده است.

حتی تیم های شهرستانی ما هم نمی توانند علاقمندان به فوتبال را به خود جذب نمایند و از زیر سایه نهادهای دولتی بیرون بیایند.

- در انگلستان هرکدام از باشگاه ها متعلق به شهری هستند و حمایت آن شهر را پشت سر خود دارند. مثلاً دورتموند متعلق به شهر دورتموند است و حمایت این شهر را حمایت را دارند. این اما در حالی است که خیلی از باشگاه های شهرستانی ما از پرسپولیس و استقلال هم کمتر طرفدار دارند. چرا؟ چون ساز و کار درآمدزایی تعریف نشده است.

همین سازوکار نداشتن باعث شده است که اغلب خصوصی سازی ها به مقاصد مثبتی ختم نشده اند.

- مالکان و اسپانسرها می آیند، پولی وسط می گذارند، گاهاً شهرتی هم کسب می نمایند و می روند. تا وقتی هم که سازوکار درآمدزایی در باشگاه ها تعریف نگردد، وضعیت به همین شکل خواهد ماند.

اما با همه این ضعف ها، هرسال از برنامه های جدی برای خصوصی سازی گفته می گردد.

- 17،18 سال است که دارند درباره خصوصی سازی شعار می دهند اما هیچ یک از شعارهای شان عملی نیست. ساز و کارهای درآمدزایی معین نیست و صدا و سیما هم حاضر نمی گردد همکاری کند. در کشورهای دیگر تلویزیون کابلی هست و مسابقات فوتبال از این تلویزیون ها پخش می گردد، مردم هم برای تماشای فوتبال باید پول بپردازند.

شما فکر می کنید امکان راه اندازی تلویزیون کابلی مهیا هست و می توان از این طریق ضعف ناشی از حق پخش تلویزیونی را جبران کرد؟

- چرا نمی گردد؟ مهم تر از سیستم موبایل هوشمند که نیست. الان در دست هر شهروندی شما یک موبایل هوشمند می بینید. یعنی تلویزیون کابلی نمی تواند راه اندازی گردد؟

شاید مشکل اینجاست که همتی برای عملی ساختن این شعارها وجود ندارد.

- بله. کم و بیش می توان گفت این طرح ها تبلیغاتی است و مسوولان دوست دارند فقط حرف بزنند. حرف زدن هم که اقتصادیات ندارد.

با این حساب خصوصی سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال هم که گفته می گردد از شهریور ماه باید وارد فرابورس شوند، عملی نمی گردد؟

- ببینید. این دو باشگاه مشمول ماده 141 قانون تجارت هستند. اگر بخواهند این دو باشگاه خصوصی شوند باید پیش از هر چیز اصلاح اقتصادی شوند اما اصلاً معلوم نیست پرسپولیس و استقلال چقدر بدهی اقتصادی دارند. این دو باشگاه اصلاً دفتر اقتصادی ندارند.

اما گفته می شد وزارت ورزش 55 میلیارد بدهی اقتصادیاتی این دو باشگاه را پرداخت نموده است.

- تا جایی که من خبر دارم. وزاتخانه یک ریال هم بابت بدهی اقتصادیاتی این دو باشگاه پرداخت ننموده است. استقلال و پرسپولیس اصلاً مسائل حقوقی دارند و بعید است به این سادگی بتوانند پروسه خصوصی سازی را طی نمایند.

با وجود همه این مسائل پیشنهاد شما برای خصوصی سازی این دو باشگاه چیست؟

- تنها راه حل ممکن این است که هر دو باشگاه منحل شوند و دو باشگاه با سهامی عام و با همان اسامی پذیره نویسی نمایند و سهام خود را بفروشند.

در این صورت تکلیف بدهی های دو باشگاه پرسپولیس و استقلال چه می گردد؟

- بدهی های این دو باشگاه به گردن دولت می ماند و خود دولت می داند که درباره آن چه کند اما بهترین اتفاق این است که دو باشگاه با دفتر اقتصادی پاک، بدون بدهی و هیچ پرونده ای در فیفا فعالیت خود را از سر می گیرند.

این راه حل خیلی واضح و شفافی است. چرا هرگز درباره اش اقدامی نشده؟

- چون دنبالش نیستند و نمی خواهند این دو باشگاه را سهامی عام و پذیره نویسی نمایند.

پس می توان گفت همه صحبت هایی که درباره خصوصی سازی می گردد صرفاً جنبه تبلیغاتی دارد؟

- بله، کم و بیش همین طور است و بعید است موضوع خصوصی سازی این دو باشگاه به جایی برسد.

2

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 24729

به "هاشمی طبا: طرح خصوصی سازی، تبلیغاتی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هاشمی طبا: طرح خصوصی سازی، تبلیغاتی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید