زخم خوشگذرانی آفرودبازها بر جان طبیعت

به گزارش مجله سرگرمی، همه می دانیم؛ از آدم باسوادهایی که راه و رسم زیستن را حرفه ای و خوب بلدند تا آدمی که در روستا زندگی می نماید و درس و مدرسه را کلاسیک طی نکرده اما غریزه و فطرت انسانی اش بیدار است و آنهایی که دل شان صاف است و مغزشان هشیار و می دانند که اگر می خواهند خودشان خوب زندگی نمایند باید این خوبی را در دنیا گسترش دهند و آسیب نزنند تا آسیب نبینند.

زخم خوشگذرانی آفرودبازها بر جان طبیعت

اما در این دایره وسیع از آدم های اندیشمند که مراقب دنیا هستند چند آدم هم پیدا می شوند که به اصطلاح فالش می زنند و با دنیا هستی هماهنگ نیستند و با هر روشی که می توانند، دنیا را خراب می نمایند.

شاید تعداد این آدم ها زیاد نباشد اما تفکر تخریبی و ویرانگرشان آسیب های جدی به جای می گذارد و عمق خرابی شان آن قدر زیاد است که آباد کردنش شاید ممکن نباشد.

مدتی است این تخریبگرها که دنیا را نه جایی برای آبادانی بلکه برای خالی کردن انرژی هرز خود می خواهند در هیبت آفرودسواران ظاهر شده اند و هر جا که دل شان می خواهد می تازند و اصلا به پشت سرشان هم نگاه نمی نمایند که حتی میزان خرابی ایجاد شده را نگاه نمایند.

برای آنها فرق نمی کند که بهار است و طبیعت و حیواناتش در حال زنده شدن، سبزشدن و زاد و ولد هستند و چرخ های ماشین های قدرتمند آنها می تواند این همه زندگی را به نابودی تبدیل کند. رد چرخ آفرودسواران را می توان در کوه، جنگل، کویر و دشت دید.

ردی زشت که برای همواره باقی می ماند و هنوز قانونی در کشور ما تعیین نشده که جلوی این رانندگانی را که فقط با میزان آدرنالین خون شان پا روی گاز ماشین می گذارند بگیرد.

پای تورهای طبیعت گردی در میان است

آرش حاج جعفری، مدیر کمیته آفرودسواران، این آسیب ها را انکار نمی کند و می گوید: بله، بلایی است که به جان طبیعت افتاده و اگر حواس مان نباشد خسارات جبران ناپذیری را به وجود می آورد. اما این کار، کار آفرودسواران حرفه ای که عضو کمیته هستند و راه و رسم آفرودسواری را بلدند، نیست. این تخریب بیشتر از سوی تورهای طبیعت گردی است که بی نام و نشان هستند و هیچ مجوزی ندارند. این تورها، آفرودسواران جوان را جذب نموده و آنها را به دل طبیعت می برند و این جوانان که سراسر شور و هیجان هستند با خودروهای قدرتمند خود هر مانوری که دل شان می خواهد، می دهند و فیلم و عکس از آنها تهیه نموده و در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند تا مشتری بیشتری جذب نموده و پول بیشتری به جیب بزنند. هیچ مدیریتی بر این تورها و آفرودسوارانی که با آنها همکاری می نمایند، نیست. هیچ منع قانونی ندارند و تا شاکی خصوصی نداشته باشند و قوانین عمومی را زیر پا نگذارند،قانون برایشان محدودیتی به وجود نمی آورد.جوانان آفرودسواری که با این تورها همکاری می نمایند بین 18 تا 25 سال دارند و این که بیشتر آنها آفرودهای قدرتمند ندارند، بیشتر خودروهای دو دیفرانسیل دارند.اینها هستند که بلای آفرودسواری و طبیعت شده اند.

آفرودسوار یا آفرودباز

حاج جعفری می گوید: در همه استان ها کمیته های آفرودسواری فعال است و اعضای زیادی هم دارد که تابع همه قوانین هستند، آموزش دیده اند و می دانند چون خودروی قدرتمند دارند، قرار نیست به همه جا ورود نمایند و باعث تخریب شوند. آفرودسواران واقعی حافظ محیط زیست هستند.در زمان وقوع حوادثی مانند سیل و زلزله از امکانات ماشین خود استفاده نموده و به آسیب دیدگان یاری رسانی می نمایند، شاهدش زلزله کرمانشاه و سیل لرستان و گلستان.آفرودسواران در زمان این حوادث خیلی یاری کردند و به داد کسانی رسیدند که در مناطق صعب العبور گیر افتاده بودند.در بیشتر استان ها پیست هایی در نظر گرفته شده که مخصوص آفرودسوارای است و آنهایی که دوستدار هیجان هستند، می توانند از این پیست ها استفاده نمایند.فقط باید قوانین سفت و سختی در نظر گرفته گردد و در این زمینه فرهنگ سازی گردد.فدراسیون اتومبیلرانی و کانون دنیاگردی اگر به کمیته آفرود اختیارات بیشتری بدهد، حتما می توانیم در زمینه آموزش و فرهنگسازی آفرودسواری بیشتر ورود کنیم، البته قوانین بازدارنده باید از این فرهنگسازی و آموزش حمایت کند.بدون قانون نمی توان کار زیادی انجام داد.

مدیر کمیته آفرودسواران تهران می گوید: سازمان محیط زیست تهران یک سری قوانین و محدودیت هایی برای آفرودسواران استان تهران مقرر نموده و آنها دیگر نمی توانند به طبیعت و کوه های اطراف تهران آسیب بزنند.جریمه های سفت و سخت زیادی برایشان در نظر گرفته شده اما بپذیریم که هر جا خودروی موتوری وارد گردد، آسیب هم به بار می آید و فرقی نمی کند موتور کراس باشد یا آفرود یا هر خودروی دیگر. آفرودسواری را نمی توان حذف کرد، چون ورزشی پرهیجان است فقط باید برای آن فرهنگ سازی کرد.رئیس شاخه جوانان کمیته آفرود تهران یک جوان کم سن و سال است اما دقیقا آموزش دیده و می داند چگونه باید در طبیعت آفرودسواری کرد که آسیب ها به حداقل برسد. این جوان به دیگر دوستان خودش هم این آموزش ها را می دهد و آنها به طبیعت آسیب نمی زنند.

بیراهه نوردان بخوانند

مهدی گوهری؛ طبیعت گرد و دوستدار محیط زیست است که وسیله نقلیه اش دوچرخه است.او درباره آفرودسواران می گوید: آنهایی که به هیچ قانون نانوشته و نوشته ای پایبند نیستند، بیشتر بیراهه نوردان هستند، کسانی که راه ها و مسیرهای تعیین را نادیده می گیرند و از بیراهه می فرایند تا هیجان بیشتری را تجربه نمایند.

آفرود به این شکل که در کشور ما گسترش یافته از جهات مختلف برای طبیعت و سلامت محیط زیست خطرآفرین است. ما نسبت به یک شکارچی که وارد یک منطقه می گردد و حیات موجودات و حیات وحش را به خطر می اندازد حساس و منزجر هستیم، در قیاس با آن آفرودبازها زیستگاه های جانوری و رویشگاه های گیاهی را نابود می نمایند. یک شکارچی ممکن است یک گونه را شکار کند اما آفرودبازها زیستگاه تمام گونه ها را نابود می نمایند؛ یعنی تعادلات اکولوژی زیستگاه ها و رویشگاه ها را به هم می زنند. گیاهی را که در چرخه زیستی اثربخش بوده و مأمن بسیاری از گونه های جانوری است، زیر چرخ های خود نابود می نمایند و با فراوری صداهای فراوان آرامش زیستگاه ها را برهم می زنند و حیوانات را از محیط زندگی شان فراری می دهند. بنابراین خطر و خسارت یک آفرودباز از یک شکارچی بسیار بیشتر است. متولیان امور ایجاد سلامت کشور و محیط زیست باید به این مساله توجه نمایند که انجام تورهای آفرود فاقد آموزش و لجام گسیخته فعلی، نوعی تن پروری است که به جای ایجاد شرایط ورزش سالم در طبیعت، جوانان را از فعالیت های بدنی دور نموده و آنها را به دام خوشگذرانی می اندازد. خوشگذرانی های بدون مسؤولیتی که رد آنها را می توان در کویر لوت و حتی جنگل های هیرکانی دید؛ دو بخش مهم از محیط زیست که ثبت دنیای شده و اگر از آنها محافظت نگردد امکان این که از این ثبت خارج شوند، زیاد است.

طاهره آشیانی - روزنامه نگار / روزنامه خبرنگاران

karnikan.ir: مجله کارنیکان: وبلاگ خبری و تحلیلی

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 149058

به "زخم خوشگذرانی آفرودبازها بر جان طبیعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زخم خوشگذرانی آفرودبازها بر جان طبیعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید