دیپ فیک، فناوری جدیدی که بازی قدرت را تغییر می دهد

به گزارش مجله سرگرمی، مجله مهر: تصور کنید در خانه نشسته اید و با گوشی تان کار می کنید، در همین لحظه دوستتان یک ویدئو برای تان ارسال می نماید که در آن با شبیه سازی، چهره شما رو صورت خودش، درباره موضوعات مختلف حرف می زند و اظهار نظر می نماید. شما به حرف هایی که از دهان کسی مشابه خودتان خارج می گردد، می خندید و احتمالاً ویدئو را در گوشی ذخیره می کنید و باز هم از دیدن آن لذت می برید!

دیپ فیک، فناوری جدیدی که بازی قدرت را تغییر می دهد

اما همین تکنولوژی عجیب که برای شما خنده دار و بامزه است، می تواند برای آن هایی که شخصیت های شناخته شده ای هستند، دردسرساز شوند.

طعم این دردسر را اسکارلت جوهانسون و باراک اوباما چشیده اند! وقتی از اوباما یک سخنرانی جعلی منتشر و ویدئویی غیراخلاقی از جوهانسون در فضای مجازی دیده شد، با شکایت های متعدد، استفاده از این برنامه در بعضی از وب سایت هایی که پیشتر جابجایی چهره برای سرگرمی به کار می رفت، ممنوع شد.

اما این خاتمه ماجرا نیست، وقتی دیپ فیک روز به روز پیشرفته تر می گردد و می تواند شبیه سازی را بهتر و کامل تر انجام دهد، فراگیرتر شده و در نهایت مقابله با آن سخت تر می گردد. حالا این تکنولوژی نه تنها چهره بلکه شکل اندام را هم می تواند شبیه سازی کند.

وقتی دیگر به ویدئو هم نمی توان اعتماد کرد

روزگار گذشته وقتی خبری از صحبت های یک مقام مهم منتشر می شد، در ابتدا صدا مُهر تایید و بعدتر تصویر شخص مدرکی بر واقعی بودن آن بود، اما حالا و با بروز تکنولوژی هایی چون دیپ فیک دیگر حتی به ویدئوها هم نمی توان اعتماد کرد، حالا با یک عکس و صدا می توان چهره هر فردی را بازسای کرد و حرف ها و کارهایی را از او خواست انجام دهد که فرد در زندگی شخصی اش هرگز مرتکب آن ها نمی گردد.

دیپ فیک دقیقاً چیست؟

فناوری دیپ فیک Deepfake ، شکل و حالات نقاط مختلف چهره انسان را به وسیله دوربین ها کشف نموده و به طرز کاملاً باورپذیری چهره همان انسان را جعل می نماید و می تواند او را در حال حرکت، سخنرانی و هر حالتی که فکر کنید قرار دهد. این برنامه در حقیقت یک عروسک خیمه شب بازی دیجیتالی که در محیط های دیگر، بازتولید می گردد.

متأسفانه ظهور deepfakes پس از بیشتر از یک دهه اشتراک گذاری تصاویر شخصی در شبکه های آنلاین شروع شده تا جایی که حالا تقریباً تصاویر تمام چهره ها را در اینترنت می توان پیدا کرد. حتی دور ماندن از دید عموم، مانع از تلفیق Deepfake نخواهد شد ؛ امروزه این امری اجتناب ناپذیر است و هر کسی در دنیا در معرض آن واقع شده است، به هر حال حتی اگر کسی اهل انتشار عکس در پروفایل و حساب های کاربری شخصی نباشد، هرکسی در تصاویر و فیلم های دوستانش دیده می گردد، خیلی ها موبایل هایشان با قفل تشخیص چهره کار می نماید، تماس های تصویری یا ویدئو کنفرانس های آنلاین، همه و همه باعث می گردد که شکل های مختلف و در مورادی به طور ناخواسته تصویر چهره هر فردی در اینترنت به اشتراک گذاشته گردد.

دیپ فیک چطور کار می نماید؟

این برنامه با روش یادگیری ماشین کار می نماید و برای جعل چهره، به چند صد تصویر از حالات مختلف چهره هدف احتیاج دارد. در این میان افراد شناخته شده و معروف که به سادگی و با یک سرچ اینترنتی تصویر و ویدئوهای مختلف از آن ها موجود است، بیشتر در معرض خطر هستند.

این تکنولوژی توسط تیمی با رهبری دانشمندان دانشگاه استنفورد ساخته شده است، آنها یک هوش مصنوعی ایجاد کردند که می تواند با استفاده از الگوریتم ها حرکات صورت شخص را مورد آنالیز قرار دهد و با ایجاد یک ماسک دیجیتالی با کمترین مشکل و با بیشترین انطباق چهره فرد دیگری را شبیه سازی می نماید.

هوش مصنوعی ابتدا تمام چهره را تجزیه و تحلیل نموده و تمام بخش های صورت را با دقت اسکن می نماید، تمام حرکات از جمله چرخش سر، حرکت چشم و جزیئات حرکات دهان مورد آنالیز قرار می گیرد. پس از آن نرم افزار تمام داده ها را در حافظه خود ذخیره و روی ویدئوی هدف بارگزاری می نماید.

encaria.ir: انکاریا: وبلاگ فناوری و تکنولوژی

namasho.com: نماشو: طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 29210

به "دیپ فیک، فناوری جدیدی که بازی قدرت را تغییر می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیپ فیک، فناوری جدیدی که بازی قدرت را تغییر می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید