تبدیل کربن به الماس با لیزر فوق سریع

به گزارش مجله سرگرمی، دانشمندان دانشگاه نورث کارولینا به روش جدیدی دست یافته اند که طی آن نانو الیاف و نانولوله های کربن در دمای اتاق به الیاف الماس تبدیل می شوند.

تبدیل کربن به الماس با لیزر فوق سریع

به گزارش خبرنگاران و به نقل از گیزمگ، الماس ها توده هایی از کربن هستند. در برنامه های علمی، الماس به عنوان پوشش محافظتی سخت شناخته می گردد و برای دستگاه های اپتیکال مفید است اما نادر بودن نسبی آن در زمین، استفاده از آن را سخت نموده است.

اکنون محققان دانشگاه ایالتی نورث کارولینا(North Carolina) روش جدیدی برای تبدیل نانوالیاف و نانولوله های کربن به الیاف الماس یافته اند که می تواند در آزمایشگاه و خیلی راحت تر از تکنیک های موجود انجام گردد.

الماس ها در طبیعت در اعماق زمین شکل می گیرند، جایی که کربن تحت فشار و دمای بالا قرار می گیرد. بنابراین منطقی است که روش های مصنوعی فراوری آن احتیاج به شرایط مشابهی داشته باشد و تجهیزات درگیر در این فرآیند بسیار پیچیده هستند و احتیاج به انرژی زیادی دارند.

در حالی که تکنیک جدیدی که توسط تیم دانشگاه نورث کارولینا ایجاد شده است میتواند در دمای اتاق و سطح فشار طبیعی انجام گردد.

اول یک پالس لیزر فقط به اندازه 100 نانوثانیه به نانوالیاف کربن تابانده می گردد که فورا کربن را به دمای 3727 درجه سانتیگراد می رساند و آن را ذوب می نماید.

این میزان گرما معمولا برای تبخیر کربن کافی است که قطعا قصد محققان این نیست و برای جلوگیری از آن از یک لایه یاقوت کبود، شیشه یا پلاستیک پلیمر استفاده می نمایند که جریان گرما را برای جلوگیری از تغییر حالت کربن به بخار محدود می نماید.

سپس مواد به سرعت خنک می شوند و این کار موجب می گردد که مواد به کریستال های الماس تبدیل شوند.

این فرآیند می تواند نانو الیاف الماس را برای استفاده در صنایع الکترونیک و حتی رایانه های کوانتومی یا حتی کاشتن نانو الیاف کربنی در الماس های کوچک ایجاد کند.

این تحقیق در مجله Nanoscale منتشر شده است.

encaria.ir: انکاریا: وبلاگ فناوری و تکنولوژی

namasho.com: نماشو: طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 11109

به "تبدیل کربن به الماس با لیزر فوق سریع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبدیل کربن به الماس با لیزر فوق سریع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید