ارائه خدمات توانبخشی از راه دور به بیماران محقق شد

به گزارش مجله سرگرمی، مرکز فناوری های توانبخشی از راه دور با حمایت مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی راه اندازی شد.

ارائه خدمات توانبخشی از راه دور به بیماران محقق شد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سعید بهزادی پور مجری طرح ملی مرکز فناوری های توانبخشی از راه دور اعلام کرد: هدف از اجرای این طرح ملی تدوین الگوی فناورانه برای توانبخشی از راه دور بیماران است. منظور از توانبخشی نیز فرآیند های تمرین درمانی مخصوص بیماران دچار سکته مغزی، پارکینسون و ام اس است.

وی ادامه داد: برای بیشتر بیماران، توانبخشی و تمرین درمانی موثرترین روش برای درمان است. این فرآیند به صورت سنتی در کلینیک و با حضور متخصص فیزیوتراپ و کاردرمانی انجام می گردد که طی این پروسه وقت گیر متخصص تنها می تواند وقت خود را به یک بیمار اختصاص دهد. از سویی این روش هزینه های بالایی را به سیستم سلامت تحمیل می نماید.

توسعه ابزار های فناورانه بخشی

بهزادی پور با اشاره به اینکه با انجام این طرح ملی ارائه خدمات به بیماران داخل خانه آن ها انجام می گردد گفت: در این طرح با توسعه ابزار های فناورانه بخشی بسیاری از فراینده درمانی (حدود 70 درصد) داخل خانه انجام می گردد، زیرا بخشی از فعالیت های توانبخشی حتما احتیاج به حضور درمانگر دارند و نمی توان از راه دور انجام داد. پس از آن بیمار توسط این ابزار ها هدایت می گردد. در این صورت تمرین درمانی به روش کامل تحت نظارت درمانگر است.

وی با اشاره به اینکه با حمایت معاونت علمی و فناوری در طرحی دیگر ساخت سخت افزار های مربوط به این طرح را انجام دادند ابراز کرد: این ابزار ها همگی سخت افزار هایی هستند که حرکات بیمار را ثبت و آنالیز می نمایند. همچنین این ابزار ها دقت فعالیت های تمرینی را نشان می دهند و در این طرح تمرکز در توسعه کاربرد پزشکی این ابراز است.

رییس مرکز تحقیقات فناوری های توانبخشی موفقیان همچنین گفت: در این طرح الگو های تمرین درمانی و توانبخشی را به زبان این ابزار ها ترجمه کردیم. از فناوری هایی همچون واقعیت مجازی، پردازش ماشین و هوش مصنوعی بهره بردیم و بازی هایی فراوری کردیم که بیمار در داخل خانه آن را انجام می دهد. اطلاعات توسط سخت افزار ها ثبت می شوند و به وسیله اینترنت برای درمانگر ارسال می گردد و پس از آنالیز توسط درمانگر گزارش و دستور انجام فعالیت روز بعد برای بیمار فرستاده می گردد.

به گفته بهزادی پور، بالغ بر 60 درصد طرح ملی به اتمام رسیده است. در حال حاضر 20 بیمار با وجود این دستگاه ها در منزل ارزیابی می شوند و با رسیدن این تعداد به 100 نفر به اتمام می رسد. در خاتمه بسته فناورانه شامل نرم افزار هایی که ارزیابی بالینی شده و اثربخشی آن ها به اثبات رسیده است تهیه می گردد. این الگو قابل تکثیر در درمانگاه های کشور است. البته دستاورد کوتاه مدت طرح ارائه این بسته فناورانه برای بیماران پارکینسون است.

وی همچنین اعلام کرد: توانبخشی حرکتی شناختی از دارو هم برای کاهش پیشرفت این بیماری ها موثرتر است. حتی در بعضی موارد معکوس کردن روند بیماری. به صورت محدود در بیماران مبتلا به سکته مغزی هم توسعه نرم افزار ها را شروع کردیم. هدف از این سیستم تعامل با بیمار است تا بیمار در فضایی بازی گونه برای انجام تمرین های درمانی هدایت گردد. پس برای اینکه بیشترین انگیزه را داشته باشد باید بیشترین درگیری را ایجاد کنیم و اینجاست که نقش واقعیت مجازی پررنگ می گردد تا از فضای تکرار گونه خانه به فضایی متنوع منتقل گردد. هوش ماشین و پردازش تصویر برای انتقال بازخورد و هدایت بیمار احتیاج است. برای ثبت حرکات بدن بیمار از فناوری های تصویری و حسگر های پوشیدنی استفاده کردیم. پس مجموعه ای از فناوری یاری می نماید تا فعالیت های به درستی انجام گردد.

gardeshia.ir: گردشیا: مجله سفر و گردشگری

picoro.ir: پیکورو: وبلاگ ماشین و خودرو

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 52940

به "ارائه خدمات توانبخشی از راه دور به بیماران محقق شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه خدمات توانبخشی از راه دور به بیماران محقق شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید